Dzieci uczęszczające do przedszkola w którym pracuję spędzają w nim wiele godzin. Jako nauczyciel – wychowawca jestem odpowiedzialna za jakość odbywających się w przedszkolu zajęć. Dbam oto aby prowadzone przeze mnie zajęcia były ciekawe, aby przewijały się przez nie wszystkie rodzaje aktywności moich wychowanków. Chciałabym przedstawić scenariusz zajęcia, a właściwie organizację jednego dnia w przedszkolu, w grupie sześciolatków.
TEMAT DNIA: ZNAMY FIGURY GEOMETRYCZNE, UTRWALAMY LITERKĘ: D, d.
CELE OGÓLNE:
- doskonalenie umiejętności czytanie ze zrozumieniem,
- rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych płaskich,
- rozwijanie pomysłowości.
CELE OPERACYJNE: Dziecko potrafi:
- dokonać analizy słuchowej wyrazów,
- ułożyć zdanie z rozsypani sylabowej,
- czytać ze zrozumieniem,
- wybrać ze zbioru figur trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła i utworzyć podzbiory,
- oznaczyć liczebność utworzonych zbiorów cyfrą,
- posługiwać się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech,
- ułożyć z figur trzy domy wg własnego pomysłu i przykleić do kartonu,
- wypowiedzieć się na temat swojej pracy,
- wypowiadać zdania poprawne pod względem gramatycznym,
- odczuwać radość i zadowolenie z dobrze wykonanej pracy.
I CZĘŚĆ DNIA
- Witanie się z przychodzącymi dziećmi. Rozmowy z rodzicami. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Zachęcanie dzieci do wznoszenia budowli z różnego rodzaju klocków. Rozmowy na bliskie dzieciom tematy, wspólne planowanie dnia, przygotowanie pomocy do zajęć.
- Zestaw ćwiczeń porannych.
- Śniadanie.
II CZĘŚĆ DNIA
- Piosenka wprowadzająca do zajęć: "Chodźcie wszyscy tu do koła".
- Układanie zdania z rozsypani sylabowej i przyklejanie do kartonu: "To 3 domy i 3 dymy". (Zwracamy dzieciom uwagę na wielką literę na początku zdania i kropkę na jego końcu).
- Figury geometryczne – podział zbioru na podzbiory:
- zbiór trójkątów,
- zbiór kwadratów,
- zbiór kół,
- zbiór prostokątów,
- zbiór innych figur (tworząc ten zbiór dzieci posługują się przeczeniem: figura nie jest kołem, trójkątem itd.).
- Oznaczenie liczebności zbiorów cyframi 1 – 10.
- Tworzenie ilustracji do ułożonego wcześniej zdania z wykorzystaniem figur geometrycznych (dzieci "budują" 3 domy wg własnych pomysłów i przyklejają do kartonu).
- Porządkowanie miejsca pracy.
- Zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki pt. "Domek dla kotków" – dzieci ilustrują ruchem treść piosenki.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa "Kotki do domu"
- Spacer w najbliższej okolicy przedszkola – zwrócenie uwagi na domy (wieżowce, domy jednorodzinne, domki dla ptaków, zwierząt).
- Krótka rozmowa na temat dokonanych obserwacji.
III CZĘŚĆ DNIA
- Obiad.
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej.
- Ćwiczenia w mówieniu – każde dziecko prezentując swoją pracę, wypowiada się na jej temat. Nauczyciel sugeruje dzieciom czego powinna dotyczyć wypowiedź np.: "Na moim obrazku pierwszy dom ma czerwony dach a drugi trzy okna".
- Ćwiczenia w analizie słuchowej wyrazów: dom, dym, dach, komin, okno, domek, buda.
- Ćwiczenia w liczeniu – dzieci w dowolny sposób próbują ustalić:
- " Ile okien mają moje domy?"
- "Który dom ma najmniej okien?"
- "Który dom ma najwięcej okien?"
- Wykonanie wystawki prac i umieszczenie jej wraz z komentarzem metodycznym (dla rodziców) w holu przedszkola.
- Podwieczorek.
- Zabawy dowolne w sali.
- Rozchodzenie się dzieci.
Opracowała: mgr Agata Popowicz
|